Kerstnieuwsbrief Karibu 2023

Contact Info     Call 24 Hours: 1.888.222.5847

Scholen Musha   arrow

Scholen in Musha
Nadat in Musha huizen waren gebouwd, kregen de mensen weer hoop. Ze wilden zo graag dat hun kinderen naar school zouden kunnen. Het grote probleem was dat je uren moest lopen voordat je bij de dichtstbijzijnde school was. Dat was voor de kleinsten helemaal een onmogelijke situatie. Zo kregen we van Claudine, het dorpshoofd, namens de bevolking een verzoek per brief of het mogelijk was of er een school gebouwd kon worden.

De ouders hadden inmiddels een klein huisje geleend waar  60 kinderen les kregen. In deze “klas” zaten de kinderen  in de hitte op houten bankjes op elkaar gepakt. Lesmateriaal was er niet. Er stond een gammel schoolbord op een ezel en de juf had verder geen mogelijkheden om goed les te kunnen geven.

We zijn toen met de broeders en de bevolking in gesprek gegaan om te kijken of we daar een kleuterschool en een lagere school zouden kunnen bouwen.

Architect Gerhard Nijhof heeft pro Deo de bouwtekeningen gemaakt en enige tijd later kon de bouw van start gaan.

Veel hulp
Veel mensen uit de omgeving van Musha hebben meegeholpen met de bouw van de school. Eerst is de 3-klassige kleuterschool gebouwd en daarna startte de bouw van de 6-klassige lagere school. Er werden nog 2 kleuterjuffen aangesteld en ook kwam er een ouderraad. De school is nu al een paar jaar in gebruik en ouders en kinderen zijn er enorm blij mee. Het schoolmeubilair, door de broeders gemaakt, ziet er heel mooi uit. Elke dag krijgen de kinderen een voedzame maaltijd op school. Veel kinderen krijgen namelijk thuis slechts 1 maaltijd per dag. Zo kunnen we de ouders wat tegemoetkomen.

De school werd elk jaar verder uitgebreid. Na de kleuterschool, kwam er een 6 jarige lagere school. Ook hier is het schoolmeubilair door de broeders gemaakt. Het geld dat we hiervoor kregen is afkomstig van sponsorgelden vaneen donateur die in precies 100 dagen een voettocht heeft gemaakt vanaf haar huis in Diepenveen naar Santiago de Compostella in Noord-Spanje. Echt fantastisch! Inmiddels is er ook nog een 3 jarige school voor voortgezet onderwijs bijgekomen.

Bij het laatste bezoek van stichting Karibu aan Rwanda werd gewerkt aan nieuwe toiletten.

Aangezien veel ouders in hun leven nooit de gelegenheid hebben gehad om onderwijs te volgen, is er nu een groep ouders die een paar keer in de week samenkomen om te leren lezen en schrijven. Ze krijgen les van een van de kleuterjuffen en genieten ervan dat ze onderwijs krijgen. Er gaat een wereld voor hen open!

Foto’s scholen Musha