Over Karibu   arrow

Stichting Karibu: hoe het begon
De Stichting Karibu is in 1999 opgericht door de zussen Marjan en Irene Tieberink.
Door het werk van hun vader kwamen Marjan en Irene Tieberink in contact met een groep nederlandse witte zusters in Burundi. Via deze zusters zijn de beide zussen in het ontwikkelingwerk terecht gekomen:

• Eerst in een weeshuis in Rwanda (via een zuster die daar in 1987 naar werd overgeplaatst).
  • Vervolgens kwamen zij via het Leger des Heils op Haïti terecht. De zussen bouwden daar met hulp van vele donateurs een schoolkantine met keuken. Met hulp van die zelfde donateurs werd ook geregeld dat zo’n 80 armsten elke dag een warme maaltijd konden komen halen.
  • Daarna vroeg het Leger des Heils hen in Zimbabwe een sponsorprogramma te starten, zodat kansarme kinderen daar naar school konden. In 1993 vertrokken de zussen naar Zimbabwe.

Stichting Karibu
In 1998 waren de tweelingzussen te gast bij Rik Felderhof in Zuid-Frankrijk in het programma Villa Felderhof om te vertellen over hun werk. Dat gaf zoveel publiciteit dat zij in 1999 de Stichting Karibu hebben opgericht waarvan Rik Felderhof de ambassadeur werd.

Rwanda
In 2000 kreeg Stichting Karibu een hulpvraag van een van de Witte Zusters: in 1994 had in Rwanda een volkerenmoord plaats gevonden tussen de stammen van de Hutu’s en de Tutsi’s. In 100 dagen, dus in 3 maanden tijd, zijn daar toen bijna een miljoen mensen vermoord. Een drama waarvan elke dag de gevolgen nog merkbaar zijn. Eén van de grootste problemen waren de vele straatkinderen en de vele weduwen.  Het was triest om te zien hoe straatkinderen op de markt boontjes zochten om zo te overleven. Hoe weduwen nauwelijks middelen hadden om hun kinderen te eten te geven of om hen naar school te kunnen laten gaan. Gevangenissen zaten overvol na de oorlog van ‘94.
Sindsdien zet Stichting Karibu zich in voor de armste mensen in Rwanda.

Inmiddels heeft de stichting Karibu al veel kunnen doen in Rwanda. Er zijn scholen gebouwd: kleuter en basisscholen, voortgezet onderwijs, een technische school en nu wordt gewerkt aan een hotelschool. Er is en weeshuis gebouwd en huizen. Op de pagina “projecten” vindt u een overzicht van het werk van Stichting Karibu. Daaronder vindt u pagina’s met informatie over de verschillende projecten.

Helaas is Irene in december 2008 overleden aan de gevolgen van borstkanker. Dit werk voor de armsten heeft ze altijd met grote overgave en liefde gedaan. Na de dood van Irene heeft Marjan zich noodgedwongen teruggetrokken uit het bestuur van de stichting Karibu voor een periode van rouw. De overgebleven bestuursleden hebben het werk van de stichting voortgezet. Sinds 2013 neemt zij weer deel aan het bestuur van de Stichting Karibu.

Wij willen u, namens de kinderen die door uw gift geholpen worden, heel hartelijk bedanken voor uw onmisbare steun!

Ambassadeur: Rik Felderhof